Rettferdig
produsert?
Åpenhetsloven gir deg rett til informasjon om det du kjøper. Ved å etterspørre informasjon kan du bidra til bedre arbeidsforhold og mer rettferdig handel. Verktøyet er laget i samarbeid med bl.a. Fremtiden i våre hender.
Hva er åpenhetsloven?
Åpenhetsloven fungerer bare hvis folk faktisk bruker den! Når mange etterspør informasjon, får loven større effekt – og selskaper større insentiv til å ta ansvar. Denne nettsida hjelper deg å ta i bruk retten til informasjon som loven gir deg og til å være en ansvarlig forbruker som viser overfor bedriftene at du bryr deg om arbeiderne bak varene og tjenestene. Det bidrar til global rettferdighet.
Åpenhetslovenoven trådte i kraft 1. juli 2022 og pålegger større norske bedrifter å kartlegge og vurdere risiko for brudd på menneskerettigheter og sikre anstendige arbeidsforhold i egne leverandørkjeder. Den krever at bedriftene iverksetter tiltak mot slike brudd og at de redegjør offentlig for arbeidet de gjør – minst én gang i året.
Loven gir også forbrukere rett til informasjon: Alle har rett til å spørre større bedrifter om varer og tjenester de tilbyr, og hvordan de arbeider for å håndtere negative påvirkninger på arbeidsforhold og menneskerettigheter. Alle som sender informasjonskrav, har krav på svar innen tre uker.
Det er Forbrukertilsynets ansvar å å føre tilsyn med om åpenhetsloven blir fulgt.
Ressurser for forbrukere
Her finner du mer informasjon om hvordan være en etisk forbruker, mer om Åpenhetsloven, m.m.
Dette verktøyet om Åpenhetsloven er utviklet i samarbeid med Framtiden i våre hender , VON kommunikasjon, og på grunnlag av informasjon fra Forbrukertilsynet, Forum for utvikling og miljø (ForUM).