Rettferdig
produsert?

Åpenhetsloven gir deg rett til informasjon om det du kjøper. Ved å etterspørre informasjon kan du bidra til bedre arbeidsforhold og mer rettferdig handel. Verktøyet er laget i samarbeid med bl.a. Fremtiden i våre hender.

Ulike bilder fra en produksjonsrekke, med spørsmålstegn: Hvordan ble det produsert?

Hva er åpenhetsloven?

Åpenhetsloven fungerer bare hvis folk faktisk bruker den! Når mange etterspør informasjon, får loven større effekt – og selskaper større insentiv til å ta ansvar. Denne nettsida hjelper deg å ta i bruk retten til informasjon som loven gir deg og til å være en ansvarlig forbruker som viser overfor bedriftene at du bryr deg om arbeiderne bak varene og tjenestene. Det bidrar til global rettferdighet.

Åpenhetslovenoven trådte i kraft 1. juli 2022 og pålegger større norske bedrifter å kartlegge og vurdere risiko for brudd på menneskerettigheter og sikre anstendige arbeidsforhold i egne leverandørkjeder. Den krever at bedriftene iverksetter tiltak mot slike brudd og at de redegjør offentlig for arbeidet de gjør – minst én gang i året.

Loven gir også forbrukere rett til informasjon: Alle har rett til å spørre større bedrifter om varer og tjenester de tilbyr, og hvordan de arbeider for å håndtere negative påvirkninger på arbeidsforhold og menneskerettigheter. Alle som sender informasjonskrav, har krav på svar innen tre uker. 

Det er Forbrukertilsynets ansvar å å føre tilsyn med om åpenhetsloven blir fulgt.

Still spørsmål til en bedrift

Her finner du et verktøy som
hjelper deg å stille spørsmålene du har. 

Jeg har sendt spørsmål

Jeg har har tatt kontakt med bedriften og bedt om svar på det jeg lurer på.

Jeg har ikke fått svar

Har du ikke fått svar fra bedriften innen svarfristen (tre uker), kan du sende en purring med kopi til Forbrukertilsynet.

Jeg har fått et godt svar

Så bra! Det er kanskje fler som lurer på det samme. Det svaret ditt med andre, for eksempel i sosiale medier, og oppfordre andre til å stille egne spørsmål!

Jeg har fått et mangelfullt svar

Hvis svaret er mangelfullt, kan du sende et tips (klage). Hva er mangelfullt svar? Send gjerne Forbrukertilsynet en kopi.

Jeg har purret en gang, men de svarer fortsatt ikke

Det er lurt å gi bedriften i alle fall ti arbeidsdager før du går videre.
Om du fortsatt ikke hører noe må du sende et tips (klage) til Forbrukertilsynet.

Jeg har fått et mangelfullt svar

Hvis svaret ikke er godt nok, som at det bare viser til generelle policy dokumenter el. l. kan du be om mer konkret svar. Send gjerne Forbrukertilsynet en kopi.

Jeg har fått nok et mangelfullt svar

Om svarene du har fått ikke er gode nok, er neste steg å sende et tips (klage) til Forbrukertilsynet.

Jeg har fått et godt svar

Så bra! Det er kanskje fler som lurer på det samme. Det svaret ditt med andre, for eksempel i sosiale medier, og oppfordre andre til å stille egne spørsmål!

Jeg har fått nok et mangelfullt svar

Om svarene du har fått ikke er gode nok, er neste steg å sende et tips (klage) til Forbrukertilsynet.

Jeg har sendt tips (klaget) til forbrukertilsynet

Så bra! Når du har fått en bekreftelse er saken ute av dine hender. Forbrukertilsynet vil så gjøre en vurdering av din henvendelse, og kontakter deg om sin avgjørelse. Dette kan ta litt tid.

Jeg har fått et godt svar

Så bra! Det er kanskje fler som lurer på det samme. Det svaret ditt med andre, for eksempel i sosiale medier, og oppfordre andre til å stille egne spørsmål!

Jeg har sendt tips (klaget) til forbrukertilsynet

Så bra! Når du har fått en bekreftelse er saken ute av dine hender. Forbrukertilsynet vil så gjøre en vurdering av din henvendelse, og kontakter deg om sin avgjørelse. Dette kan ta litt tid.

Skroll til toppen