Rettferdig
produsert?

Åpenhetsloven gir deg rett til informasjon om det du kjøper. Ved å etterspørre informasjon kan du bidra mer rettferdig handel. Les mer mer om hvordan, på denne siden.

Ulike bilder fra en produksjonsrekke, med spørsmålstegn: Hvordan ble det produsert?

Hva er åpenhetsloven?

Åpenhetsloven fungerer bare hvis folk faktisk bruker den! Når mange etterspør informasjon, får loven større tyngde og effekt – og selskaper større insentiv til å ta ansvar. Denne nettsida hjelper deg å ta i bruk retten til informasjon som loven gir deg og på den måten være en ansvarlig forbruker som viser overfor bedriftene at du bryr deg om arbeiderne bak varene og tjenestene. Det bidrar til global rettferdighet.

Loven trådte i kraft 1. juli 2022 for å fremme respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i næringslivet. Loven pålegger større selskaper å kartlegge og vurdere risiko for brudd på menneskerettigheter og dårlige arbeidsforhold i egne leverandørkjeder. Den krever at bedriftene iverksetter tiltak for å redusere eller hindre slike brudd og redegjøre offentlig for arbeidet de gjør – minst én gang i året.

Loven gir også forbrukere rett til informasjon: Alle har rett til å spørre større bedrifter om varer og tjenester de tilbyr, og hvordan de arbeider for å håndtere negative påvirkninger på arbeidsforhold og menneskerettigheter. Og alle som spør, har krav på svar innen tre uker.

Dette verktøyet er utviklet på grunnlag av informasjon fra blant andre Forbrukerrådet, Framtiden i Våre Hender, ForUM for utvikling og miljø m. fl.

Tidslinje, fra råvare til ferdig produsert hos kunden, åpenhetsloven.

Bruk din rett til å få ordentlige svar

Steg for steg

Jeg har sendt spørsmål

Jeg har har tatt kontakt med bedriften og bedt om svar på det jeg lurer på.

Jeg har ikke fått svar

Det er lurt å gi bedriften i alle fall ti arbeidsdager før du går videre.
Om du fortsatt ikke hører noe kan du sende en purring med kopi til forbrukerrådet.

Jeg har fått et godt svar

Så bra! Det er kanskje fler som lurer på det samme. Det svaret ditt med andre, og oppfordre andre til å stille egne spørsmål!

Jeg har fått et mangelfullt svar

Hvis svaret ikke er godt nok, som at det bare viser til generelle policy dokumenter el. l. kan du be om mer konkret svar. Send gjerne forbrukerrådet en kopi.

Jeg har purret en gang, men de svarer fortsatt ikke

Det er lurt å vi bedriften i alle fall ti arbeidsdager før du går videre.
Om du fortsatt ikke hører noe må du sende en formell klage til Forbrukertilsynet.

Jeg har fått et mangelfullt svar

Hvis svaret ikke er godt nok, som at det bare viser til generelle policy dokumenter el. l. kan du be om mer konkret svar. Send gjerne forbrukerrådet en kopi.

Jeg har fått nok et mangelfullt svar

Om svarene du har fått ikke er gode nok, er neste steg å sende en formell klage til Forbrukertilsynet.

Jeg har fått et godt svar

Så bra! Det er kanskje fler som lurer på det samme. Det svaret ditt med andre, og oppfordre andre til å stille egne spørsmål!

Jeg har fått nok et mangelfullt svar

Om svarene du har fått ikke er gode nok, er neste steg å sende en formell klage til Forbrukertilsynet.

Jeg har klaget inn saken til forbrukertilsynet

Så bra! Nå er saken ute av dine hender. Forbrukertilsynet vil ta kontakt for å ta saken videre dersom de ser nytten av det.

Jeg har fått et godt svar

Så bra! Det er kanskje fler som lurer på det samme. Det svaret ditt med andre, og oppfordre andre til å stille egne spørsmål!

Jeg har klaget inn saken til forbrukertilsynet

Så bra! Nå er saken ute av dine hender. Forbrukertilsynet vil ta kontakt for å ta saken videre dersom de ser nytten av det.

Skroll til toppen